TOKOH PENDEKATAN STRUKTURAL – SALVADOR MINUCHIN


TOKOH PENDEKATAN STRUKTURAL – SALVADOR MINUCHIN

Salvador Minuchin dilahirkan pada 13 Oktober 1913 di San Salvador, San Juan , Argentina. Beliau merupakan anak sulung dari 3 bersaudra. Keluarga beliau merupakan pendatang dari Rusia yang berhijrah ke Argentina. Ayah beliau adalah seorang ahli perniagaan yang sukses tetapi akhirnya mengalami kebangkrutan akibat daripada krisis ekonomi.
Beliau memulai karir sebagai seorang doktor di dalam pasukan tentera Israel pada tahun 1948. Setelah dua tahun bertugas di dalam pasukan tentera, beliau pindah ke Amerika dengan tujuan melanjutkan belajar di Chicago. Di pertengahan jalan, beliau berjumpa dengan Nathan Ackerman , seorang psikoanalisis di New York. Beliau tinggal di New York dan menjalani latihan sebagai pakar psikiatri kanak-kanak. Setahun kemudian (1951), beliau menikah dengan Patricia Pittluck yang merupakan seorang ahli psikologi.
Pada tahun 1954, beliau memulai latihan di dalam bidang psikoanalisis di Willian Alonson White Institute di New York. Pada 1960, beliau mulai mengajar di Wiltwyck School, di New York yang menempatkan pelajar-pelajar yang mengalami masalah tingkah laku. Pada tahun 1965, beliau dilantik menjadi Pengarah di Philadelphia Child Guidance Centre. Dalam masa yang sama ,beliau juga diberi kepercayaan sebagai Pengarah Psikiatri di Children ‘s Hospital of Philadelphia dan menjadi seorang tenaga pengajar di University Of Pensylvania sebagai Profesor di dalam bidang psikiatri kanak-kanak. Minuchin telah meletakkan jabatan di Philadhelphia  Child Guidance Clinic pada tahun 1976. Di bawah pimpinan Minuchin, Philadelphia Child Guidance Clinic telah menjadi sebuah pusat terapi keluarga yang popular berawal pada awal tahun 1980. Di pusat ini, beliau telah membangunkan Structural Family Therapy bersama rekan-rekan yang lain seperti Jay Haley, Harry Aponte, Charles Fishman dan lain-lain.
Beliau kemudian membuka klinik sendiri dan menjadikannya sebagai pusat untuk menjalankan kajian-kajian bersama George Simon dan Wai Yung Lee. Pusat ini diberi nama sebagai Minuchin Centre for The Family. Mereka telah mempraktikkan dan mengajar terapi keluarga sampai tahun 1996. Pada tahun yang sama, beliau mengambil keputusan untuk pensiun dan tinggal di Boston bersama isterinya. Walau bagaimanapun, Minuchin masih aktif beraktivitas di dalam mempopularkan Structural Family Therapy melalui seminar di samping meneruskan kerjanya sebagai seorang penulis dalam bidang terapi keluarga.
 Adapun penulisan Salvador Minuchin adalah Families and Family Therapy,Family Healing;Strategies for Hope and Understanding,Family Therapy Techniques, Mastering Family Therapy, Assessing Family and Couples dan Working With Family of The Poor.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Artikel

Peran Psikologi dalam Investigasi Kasus Hukum di Indonesia

Peran Psikologi dalam Investigasi Kasus Hukum di Indonesia Psikologi adalah ilmu yang mempelajari jiwa/psikis manusia, sehingga ...

Artikel Populer